skip to Main Content

Van 16 tot en met 20 september 2019 is het de 7de Europese Week van Hoofd-halskanker. René Leemans, KNO arts Hoofd-halschirurgie van Amsterdam UMC is een van de grondleggers van deze week. Zijn collega Simone Eerenstein zit in het bestuur van de Nederlandse Werkgroep Hoofd-Hals Tumoren (NWHHT). Om hoofd-halskanker meer onder de aandacht te brengen, heeft ze samen met de Patiëntenvereniging HOOFD-HALS (PVHH) de Make Sense-bewustwordingscampagne georganiseerd. Vijf vragen aan haar.

Kanker in het hoofd-halsgebied is een van de 5 meest voorkomende vormen van kanker in Nederland. Tumoren van de slijmvliezen in mond en keel komen daarbij het meest voor. Helaas worden de meeste tumoren in het mond- en keelgebied pas in een relatief laat stadium opgespoord. De symptomen worden niet altijd herkend en de meeste tumoren in dit gebied groeien vrij snel.

  1. Waarom maak jij je zo hard voor meer kennis over hoofd-halskanker?

    “Hoofd-halskanker is heel onbekend, weinig mensen weten ervan. Terwijl het net zo vaak voorkomt als bijvoorbeeld de leukemie, namelijk 5% van alle kankersoorten. In Nederland zijn er jaarlijks iets meer dan 3000 nieuwe patiënten. Vaak komen deze mensen pas laat bij een arts en is de ziekte al verder gevorderd. Dat is zonde, want bij een verder gevorderd stadium van de ziekte ligt de genezingskans rond de 30-40%, terwijl deze kansen bij vroege herkenning van de klachten zelfs rond de 80-90% ligt.”

  2. Wat zijn de symptomen?

    “Symptomen kunnen onder andere zijn een pijnloze plek in de mond of keelholte, uitstralende oorpijn aan een kant, problemen met slikken. Mensen kunnen ook last hebben van heesheid, keelpijn of een juist pijnloze zwelling in de hals. Voor al deze symptomen geldt: ga naar de dokter als je langer dan drie weken last hebt van één van deze klachten. Dit is dan ook de boodschap die de MakeSense campagne blijft brengen via de 1-voor-3 regel; heb je langer dan drie weken één bepaalde klacht, ga dan naar de arts.”

  3. Wat is het thema van deze campagne?

    “Dit jaar is het thema binnen Nederland: de eerste keer. Door de behandeling van hoofd-halskanker kan het leven van een patiënt ingrijpend veranderen. Het kan een enorme uitdaging zijn om de gewone dagelijkse dingen weer op te pakken. Zo is in de campagne iemand te zien die voor het eerst weer in de kappersspiegel kijkt na een neusamputatie, of een man die voor het eerst gaat zwemmen met een halsstoma. Een andere patiënt gaat voor het eerst kamperen na behandeling voor tongkanker, waardoor hij geen gewoon voedsel meer kan eten. Je leest er alles over op www.makesensecampaign.eu en op de campagnepagina van de patiëntenvereniging www.pvhh.nl/campagne.”

  4. Wat gebeurt er nog meer deze week?

    “Elk deelnemend land kan een eigen invulling geven aan de Make Sense-week. Zo zijn er landen met voorlichting op scholen, is er een bezoek aan het Europese Parlement, en er zijn landen met gratis screeningsklinieken. Er zijn tal van activiteiten om de ziekte bekendheid te geven.”

  5. Welke patiënt maakte op jou veel indruk?

    “Veel patiënten maken indruk, maar ik moet nu meteen denken aan de jonge vrouwelijke patiënt van in de dertig. Ze stond vol in het leven, was moeder van een jong kind. Na een grote ingreep kwam de tumor helaas vrijwel direct terug. Ik was diep geraakt door haar gevecht tegen de ziekte, zo zeer zelfs dat ik naar haar begrafenis ben gegaan. Ik had dit nodig om het te kunnen afsluiten, om het een plek te kunnen geven. Ik ben nog altijd blij dat ik gegaan ben, het was diep verdrietige en tegelijkertijd een prachtige uitvaart. Nog zie ik haar doodskist die door haar dochter, neefjes, nichtjes en vriendjes was beschilderd met vingerverf. Ze had zo dapper gestreden, dat blijft me zeer bij.”

Back To Top
NieuwsbriefMis geen update, schrijf je in voor de nieuwsbrief