Skip to content

PERSBERICHT

Patiëntenvereniging HOOFD-HALS (PVHH) lanceert in de week van 16 t/m 20 september de Make Sense Campagne ‘Getekend door hoofd-halskanker’, met medewerking van zanger/producent Rob Bolland. De vereniging wil met de campagne mensen bewuster maken van hoofd-halskanker en het grote belang van een tijdige diagnose.

“Getekend door hoofd-halskanker”
Met de boodschap ‘Getekend door hoofd-halskanker’ benadrukt de PVHH dat symptomen aan onder andere mond, neus of keel serieus genomen moeten worden.  Heb je last van heesheid of keelpijn die maar niet overgaat? Klachten die lijken op een voorhoofdsholteontsteking? Van een drukkend gevoel in je bovenkaak? Neem het serieus en ga als de klachten langer dan drie weken aanhouden, naar de dokter.

Hierbij wijst de vereniging op het 1-voor-3 schema: medisch advies is nodig is als één van de symptomen langer dan drie weken aanhoudt. Want ook als de gevolgen van hoofd-halskanker niet dodelijk zijn, kunnen ingrijpende behandelingen ertoe leiden dat het moeilijk wordt om nog te eten, te praten of te lachen.

Ondanks de ernst van deze ziekte en de toename van het aantal patiënten is deze ziekte nog relatief onbekend. De diagnose wordt door de relatieve onbekendheid vaak laat gesteld; 60% van de patiënten heeft bij diagnose reeds een vergevorderd stadium van de ziekte bereikt en 60% van deze patiënten overlijdt binnen 5 jaar. Als de diagnose in een vroeg stadium van de ziekte wordt gesteld dan is de kans op overleving zelfs 80 – 90%.

Dr. Simone Eerenstein, KNO-arts / hoofd-hals chirurg namens de Nederlandse Vereniging Hoofd-hals Tumoren: ‘Mensen moeten alerter zijn op de symptomen van hoofd- halskanker. Helaas worden de symptomen vaak pas in een latere fase van de ziekte herkend, terwijl hoofd-hals kanker juist goed te behandelen is en vroege herkenning de overlevingskansen vergroot. De vaak uitgebreide behandelingen kunnen onder andere eet-, slik- en spraakstoornissen met zich meebrengen.’

Drs. Michaël Frank MKA-chirurg en hoofd-hals oncoloog: In ons land leven ongeveer 35.000 mensen met hoofd-halskanker. Het jaarlijkse aantal nieuwe patiënten ligt rond de 3.000 – bij 1.000 van hen gaat het om mondkanker.

Mondkanker wordt (te) vaak in een laat stadium ontdekt. Mondkankers groeien snel. Met een groeipercentage van 3% per dag neemt het volume van bijvoorbeeld een tongtumor zo snel toe, dat al na een aantal weken een ingrijpende operatie nodig is. Tijdige doorverwijzing draagt bij aan een betere overlevingskans.

Medewerking Rob Bolland
De campagne wordt ondersteund met video’s, posters en sociale media, waarbij de verhalen van
(ex-) patiënten centraal staan. Ook Rob Bolland (van het duo Bolland & Bolland) werkt mee aan de campagne. In een video vertelt hij over persoonlijke ervaring met mondkanker.

Huidkanker en hoofd-halskanker
In het afgelopen jaar stond Dieuwertje Blok volop in het nieuws vanwege naar neusamputatie, als gevolg van huidkanker. Daarom is er dit jaar extra aandacht voor het voorkomen van huidkanker: weren, kleren, smeren:

1. Weren: zoek de schaduw zo veel mogelijk op, zeker tussen 11:00 en 15:00 uur
2. Kleren: bedek je huid door voldoende kleren te dragen
3. Smeren: smeer jezelf in met zonnebrandcrème

Lees  elders op deze website  een aantal ervaringsverhalen van mensen met neuskanker.

HPV en hoofd-halskanker
Ook vragen we aandacht voor het feit dat naast roken en alcohol het humaan papillomavirus (HPV) een risicofactor is voor het krijgen van hoofd-halskanker, en in het bijzonder keelkanker. Uit diverse onderzoeken blijkt dat zowel het publiek als artsen weinig kennis hebben van deze relatie.

Lees meer over keelkanker en HPV op deze website. Lees ook een aantal ervaringsverhalen van mensen met HPV gerelateerde hoofd-halskanker.

Samenwerkende partijen
De PVHH organiseert jaarlijks een campagne in het kader van Make Sense, een internationaal initiatief van de European Head and Neck Society (EHNS). Hierbij werkt de PVHH samen met de Nederlandse Werkgroep voor Hoofd-HalsTumoren (NWHHT), de Paramedische Werkgroep Hoofd-Halstumoren (PWHHT) en het Integraal kankercentrum Nederland (IKNL).

Tijdige diagnose van levensbelang
De organisaties vragen met de campagnes aandacht voor hoofd-halskanker en de symptomen, met als doel de bewustwording te vergroten en zo de behandelingsresultaten en de kans op genezing te verbeteren. Eerdere bekende Nederlanders die aan de campagnes meewerkten, zijn cabaretier Martijn Koning, chef-kok Ron Blaauw  en darter Raymond van Barneveld.

Meer informatie en materialen Make Sense Campagne
Voor meer informatie en materialen voor de Make Sense-campagne kunt u de Toolkit downloaden. De Make Sense Campagne 2024 is vanaf 16 september online op de website van Patiëntenvereniging HOOFD-HALS.

De PVHH zet zich ervoor in om álle mensen met hoofd-halskanker op allerlei manieren te ondersteunen. Het gaat om mensen met mondkanker (lip, tong en kaak), keelholte (keelkanker, kanker in de hoge slokdarm), strottenhoofd (strottenhoofdkanker, tracheotomie), kanker aan speekselklieren, neusholte en oor.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Simone Eerenstein via s.eerenstein@amsterdamumc.nl, M: 06-15633863 of Petra Verdouw via p.verdouw@pvhh.nl, M: 06-31954534

Back To Top