Skip to content

In 2019 werd van 16 tot 20 september de Make Sense-campagne gehouden, een awareness-week voor hoofd-halskanker. Doel van deze campagne is jou bewust te maken van symptomen die op kanker in het hoofd-halsgebied kunnen wijzen. Dat is belangrijk omdat een tijdige diagnose de kans op een succesvolle en misschien minder ingrijpende behandeling flink kan vergroten.

Campagne

Dit jaar laat de campagne zien hoe het is om na de -dikwijls zeer ingrijpende- behandeling weer een hobby op te pakken of een nieuwe uitdaging aan te gaan. In een fotografische documentaire reeks zijn (ex-)patiënten gevolgd tijdens de eerste keer kamperen, zwemmen met een speciale snorkel en bij de kapper. De confronterende, maar tegelijk hoopvolle verhalen laten zien hoe patiënten hun leven weer oppakken of verrijken na de behandeling en gaan in op de symptomen van de ziekte en hoe deze symptomen te herkennen.

Dit zijn beelden van tijdens de fotoshoot. We hebben veel respect voor deze doorzetters die hun inspirerende verhaal willen delen.

 

Toen Tjeerd een jaar geleden een bult in zijn nek voelde, keek hij het eerst twee weken aan. Door een controlebezoek aan de tandarts die iets verdachts zag onder de tong kwam alles in een stroomversnelling. Tjeerd onderging een operatie om de tumor in zijn mond met uitzaaiingen naar de hals te verwijderen, waardoor hij nu geen vast voedsel meer kan eten. Toch gaat hij weer met zijn gezin kamperen. Nogal een uitdaging voor een kampeer- en vakantieliefhebber als hij.

De eerste keer kamperen was voor de zekerheid redelijk dichtbij huis, maar hij heeft de smaak weer te pakken. Wij volgen hem naar de camping. Tjeerd doet mee aan de campagne om mensen alert te maken op verandering en vooral niet te schromen om naar de huisarts of tandarts te gaan.

 

Wat begon als huidkanker op haar neus, leidde tot een tumor. Yvonne is herstellende van een ingrijpende operatie, waarbij haar neus is geamputeerd. Als alles goed gaat, krijgt ze dit najaar een neusprothese aangemeten. Toch begeeft ze zich langzamerhand weer vaker buitenshuis.

De eerste keer naar de kapper was spannend, maar nu kijkt Yvonne hoopvol in de spiegel. Door mee te doen aan de campagne wil ze iedereen op het hart drukken alert te zijn op ongewone plekjes, naar je lichaam te luisteren en tijdig aan de bel te trekken als je het niet vertrouwt.

 

Ongeveer 3.5 jaar geleden raakte Willem zijn stem kwijt. Achteraf gezien was dit een belangrijk signaal. Na de operatie gaat Willem door het leven met een halsstoma, waardoor hij nu niet meer door zijn mond ademt. Toch heeft hij zijn hobby zwemmen weer opgepakt. Dit vereist de nodige aanpassingen, maar dat houdt hem niet tegen.

De eerste keer zwemmen was een belangrijke mijlpaal in zijn herstel. Elke maand neemt hij samen met lotgenoten een frisse duik. Wij mochten erbij zijn en zagen hem genieten. Willem doet mee aan de campagne om andere mensen te inspireren hun leven weer op te pakken na een heftige ingreep.

Activiteiten

In de wachtkamers van de poli’s KNO en MKA in het UMC Utrecht is de hele campagneweek een presentatie met foto’s, video’s en posters van de Make Sense-campagne te zien. Er liggen hoofdtelefoons waarmee het geluid dat bij de presentatie hoort ook beluisterd kan worden.

In de media

Publicatie op het platform Consumed: kanker in het hoofd-halsgebied is bij het grote publiek nog altijd vrij onbekend
Artikel op dentalinfo.nl
Interview met Willem in het AD: Willem wil aandacht vragen voor hoofd-halskanker. Dit artikel verscheen ook in BN de StemNieuwskoerierDe Stentor,  BD.nlPzc.nlTubantia
Interview met Simone Eerenstein, KNO-arts, hoofd-halschirurg in het Amsterdam UMC: “Vaak komen mensen pas laat bij een arts en is de ziekte al verder gevorderd. Dat is zonde, want bij een verder gevorderd stadium van de ziekte ligt de genezingskans rond de 30-40%, terwijl deze kansen bij vroege herkenning van de klachten zelfs rond de 80-90% ligt.”
Interview met Tjeerd in De Telegraaf : Tjeerd wil mensen alert maken op symptomen die op hoofd-halskanker kunnen wijzen.
Interview met Yvonne in Margriet: Yvonne wijst erop dat je beter een paar keer voor niets naar de dokter kunt gaan, dan één keer te laat
Interview met Yvonne op wendyonline: een neusamputatie, wat doet dat met een vrouw?

Deze campagne wordt mede mogelijk gemaakt door: 

MSD, Merck, Astra Zeneca, Bristol-Myers Squibb, Atos, MDS

Back To Top