Skip to content

De Make Sense-campagne is een internationale campagne om meer aandacht te vragen voor de signalen die wijzen op een vorm van hoofd-halskanker en het belang van tijdige diagnose. In Nederland hebben wij als patiëntenvereniging met de NWHHT (medici die werkzaam zijn in de hoofd-halsoncologie) samengewerkt om diverse activiteiten te organiseren. We willen zorgen voor een beter herkenning van de symptomen van hoofd-halskanker zodat patiënten eerder naar de dokter gaan. Dat deden we met de campagne #sprakeloos.

Koor

De gevolgen van behandeling van hoofd-halskanker voor het spreken waren het aandachtspunt. Thea de Wild, Aad Meertens, Wim van Dooren, Paul Krijt, Wim van der Hulst, Pauline Roelfzema, Frans Krassenburg, Greet van der Zwan, Willie Tolboom en Hubert Pouriër vormden ons gelegenheidskoor. Sommigen hebben geen stembanden meer, anderen hebben hun stembanden nog wel. Met elkaar brachten ze het lied ‘Diep in mijn hart’. Het bassen van de stembandlozen matchte goed met de andere zangers die hun stem nog wel hebben. Ook dat optreden werd gefilmd en op onze Facebookpagina gedeeld. Het had ook na de campagneweek nog gevolgen. Hart van Nederland kwam filmen op de Landelijke Ontmoetingsdag en zond het optreden diezelfde avond uit. Én het koor bleek een blijvertje! Inmiddels heet het koor Different Voices, zijn er verschillende leden bijgekomen, oefent het koor elke maand in De Kom in Nieuwegein en hebben ze al verschillende keren opgetreden, waaronder voor Sinterklaas bij Paul de Leeuw en op een korendag.

Het koor oefent één keer per maand (meestal op zaterdag) in Nieuwegein in De Kom onder de bezielende leiding van Raimond Metting. Koffie en thee staan klaar, je kunt zo aanschuiven en er zijn geen kosten aan verbonden.

Meer weten of aanmelden? Bel 030 232 1483 of mail het infocentrum.

 

Herken de symptomen! 

Uit een enquête bleek: 79 procent van de ondervraagde Nederlanders weet niet welke symptomen kunnen duiden op hoofd-halskanker en 63 procent geeft aan niet bekend te zijn met deze vorm van kanker. Daarom deden wij als Patiëntenvereniging HOOFD-HALS mee aan de Make Sense-campagne.

Portretten van patiënten

Om de ziekte en de gevolgen hiervan een gezicht te geven, hebben we drie campagnevideo’s ontwikkeld met (ex-)patiënten. De indringende verhalen worden verteld door hun naasten en laten de impact van de ziekte zien. Wat begon als onschuldige klachten, bleek een vorm van hoofd-halskanker.

Eline

Eline Koper liep te lang door met een wondje op haar tong. Zelf dacht ze dat het een afte was. Na een doktersbezoek bleek het tongkanker te zijn. Haar halve tong moest verwijderd geworden. Haar man Roland vertelt haar verhaal.

Hubert

Hubert Pouriër dacht dat de poliep op zijn stembanden vanzelf wegging. Na een paar doktersbezoeken bleken het geen poliepen te zijn, maar keelkanker. Na diverse operaties werd hij uiteindelijk gelaryngectomeerd1Zijn vrouw Esmeralda en dochter Tayrina vertellen zijn verhaal.

Willie

Willie Tolboom kwam maar niet van een heesheid af. Onschuldig, dacht ze. Toen slikken ook moeilijker werd, vertelden de dokters haar dat het keelkanker was. Willie onderging 25 bestralingen en haar strottenhoofd werd verwijderd. Dochter Patricia en vriendin Janneke vertellen haar verhaal.

Facebook

Onze Facebookpagina stond de hele week in het teken van de Make Sense-campagne, met een speciale omslagfoto en elke dag nieuwe berichten met de campagnevideo’s. We bereikten meer dan 210.000 verschillende mensen en kregen 175 extra vind-ik-leuks en veel inhoudelijke reacties onder de berichten.

In de pers

We bereikten veel mensen via Facebook, maar ook via nieuwsrubrieken, radio en televisie. Al op maandag besteedde Hallo Nederland er aandacht aan met het verhaal van Wanda Groesz. Verder kregen we publicaties over onze acties op diverse gezondheidsmedia en gaat ook een blad voor tandartsen aandacht besteden aan het onderwerp hoofd-halskanker. Op de website van Vrouw / De Telegraaf verscheen een interview met Greet van der Zwan en er verscheen een mooie publicatie op Linda-nieuws met het verhaal van Eline. Linda-nieuws heeft ongeveer 3,5 miljoen bezoekers per maand, daarmee hebben we opnieuw een grote groep mensen bereikt.

Back To Top