Skip to content

In september werd Make Sense-campagne gehouden om aandacht te vragen voor de risico’s op en de gevolgen van hoofd-halskanker. Het doel is het vroeg herkennen van symptomen. Dit jaar lag de nadruk op het thema eten. Patiëntenvereniging HOOFD-HALS deed mee met verschillende acties waaronder de foodtruck Piatti Speciali.

Bij de foodtruck op het Koningsplein in Amsterdam kregen voorbijgangers op 22 september 2016 een gratis hapje aangeboden. Tot hun verbazing ging het eerst in de blender voor ze het mochten proeven. Moeilijk kunnen eten komt relatief vaak voor als gevolg van de behandeling bij hoofd-halstumoren. We vroegen aandacht voor kanker in het hoofd-halsgebied door het publiek te laten ervaren wat dat met smaakbeleving en eetplezier doet.

Pieter Schenk las over de actie en besloot te gaan kijken en mee te helpen. “Mensen buiten aanspreken, ik had niet gedacht dat het me zou lukken, maar het ging buitengewoon goed. Ik sprak veel jongeren, zo tussen de twintig en dertig jaar, die benieuwd waren hoe ik kon spreken sinds de verwijdering van mijn strottenhoofd1. Dat heb ik verschillende keren uitgelegd. Ik kreeg ook emotionele reacties, dan bleek bijvoorbeeld dat een geliefd familielid aan keelkanker was overleden.”

”Het gekozen hapje ging in de blender en dan kregen ze het glaasje. Dat was het moment waarop wij het gesprek overnamen,” vertelt Wim van der Hulst. “Ik begon dan met ‘zo is het voor mij elke dag’. Het was wel gek om zo over je eigen problemen te praten, maar je doet het om mensen te waarschuwen. Ik heb uitgelegd dat ik een tumor in mijn onderkaak heb gehad. Nadat die was weggehaald moest er een gat van bijna twee centimeter opgevuld worden. De hapjes waren gratis, dat trok mensen. Ook toeristen. We bespraken met iedereen de ‘1 voor 3 methode’, een kaart met symptomen waar je op moet letten en advies over wanneer je naar de dokter moet gaan. Niemand liep weg, iedereen nam een folder mee. Aan het eind van de dag had ik pijn in mijn mond van al dat praten en ik was ook moe, maar het was erg leuk om te doen!”

Wat gebeurde er nog meer in de Make Sense-week

  • Nelly Groen stond met een informatiestand voor patiënten en geïnteresseerden in het Westfriesgasthuis in Hoorn en Noordwest Ziekenhuisgroep, locatie Alkmaar.
  • ‘Thunderclap’: op woensdag 21 september om 12.00 uur vanuit heel Europa op Facebook en Twitter aandacht voor hoofd-halskanker.
  • RTL Nieuws: interview Willem Melchior, ervaringsdeskundige, interview Simone Eerenstein, KNO-arts
Back To Top