Skip to content

Patiëntenvereniging HOOFD-HALS (PVHH) lanceert vanaf vandaag, maandag 18 september de Make Sense Campagne ‘Lach het niet weg’, met medewerking van darter Raymond ‘Barney’ van Barneveld. De PVHH wil met de campagne mensen bewuster maken van hoofd-halskanker en het grote belang van een tijdige diagnose.

Met de boodschap ‘Lach het niet weg’ benadrukt de PVHH dat symptomen aan onder andere mond, neus of keel serieus genomen moeten worden. Heb je last van blaasjes in je mond? Van spanning in je kaak? Van een verdikking in je hals? Van heesheid die niet overgaat? Lach het niet weg, maar ga na drie weken naar de dokter.  Hierbij wijst de PVHH op het 1-voor-3 schema: medisch advies is nodig is als één van de symptomen langer dan drie weken aanhoudt. Want ook als de gevolgen van hoofd-halskanker niet dodelijk zijn, kunnen ingrijpende behandelingen ertoe leiden dat het moeilijk wordt om nog te eten, te praten of te lachen.

Medewerking Raymond van Barneveld
De campagne wordt ondersteund met video’s, posters en sociale media, waarbij de verhalen van (ex-)patiënten centraal staan. Ook de beroemde darter Raymond ‘Barney’ van Barneveld werkt mee aan de campagne. In een video vertelt hij over persoonlijke ervaringen: de moeder van de darter werd enkele jaren geleden getroffen door mondkanker.

HPV en Hoofd-Halskanker
Ook dit jaar vragen we aandacht voor het feit dat naast roken en alcohol het humaan papillomavirus (HPV) een risicofactor is voor het krijgen van hoofd-halskanker, en in het bijzonder keelkanker. Uit diverse onderzoeken blijkt dat zowel het publiek als artsen weinig kennis hebben van deze relatie. Lees meer over keelkanker en HPV op de website van de PVHH. Daar staan ook een aantal ervaringsverhalen van mensen met HPV gerelateerde hoofd-halskanker.

Samenwerkende partijen
De PVHH organiseert jaarlijks een campagne in het kader van Make Sense, een internationaal initiatief van de European Head and Neck Society (EHNS). Hierbij werkt de PVHH samen met de Nederlandse Werkgroep voor Hoofd-Hals Tumoren (NWHHT), de Paramedische Werkgroep Hoofd-Halstumoren (PWHHT) en het Integraal kankercentrum Nederland (IKNL). De organisaties vragen met de campagnes aandacht voor hoofd-halskanker en de symptomen, met als doel de bewustwording te vergroten en zo de behandelingsresultaten en de kans op genezing te verbeteren. Eerdere bekende Nederlanders die aan de campagnes meewerkten, zijn cabaretier Martijn Koning en chef-kok Ron Blaauw.

Meer informatie en materialen Make Sense Campagne
Voor meer informatie en materialen voor de Make Sense-campagne kunt u de Toolkit downloaden. De  Make Sense Campagne 2023 is vanaf vandaag, 18 september, online op de website van Patiëntenvereniging HOOFD-HALS.

De PVHH zet zich ervoor in om álle mensen met hoofd-halskanker op allerlei manieren te ondersteunen. Het gaat om mensen met mondkanker (lip, tong en kaak), keelholte (keelkanker, kanker in de hoge slokdarm), strottenhoofd (strottenhoofdkanker, tracheotomie), kanker aan speekselklieren, neusholte en oor.

Back To Top